Tie­do­te: Kun ra­ti­kan vä­ri on muu­ta­kin kuin pelk­kä ma­ku­ky­sy­mys

Ratikan väriksi on ehdotettu virallisesti vaaleansinistä, tummansinistä ja punaista. Lisäksi pinkkiä ratikkaa on esitetty Tampereen kaupunginvaltuustolle erillisellä aloitteella.

Tiedote, julkaistu 3.7.2018

Tampereen ratikan väri on puhututtanut kansaa pitkin kevättä ja esillä olleita värivaihtoehtoja on verrattu milloin maitopurkkien kylkiin, milloin possujunaan. Julkisen kulkuneuvon väri on osalle kaupunkilaisista kuitenkin enemmän kuin makuasia: heikkonäköiselle kulkijalle äänettömän ratikan erottaminen liikenteen seasta on ennen kaikkea turvallisuuskysymys.

Pirkanmaan alueella asuu arviolta yli 5000 näkövammaista, joista valtaosa, reilu 75%, on heikkonäköisiä. Heikkonäköisyys ilmenee ihmisillä eri tavoin: jotkut pystyvät lukemaan jäljellä olevalla tarkan näön alueella, mutta eivät näe kokonaista maisemaa, kun taas toiset eivät näe yksityiskohtia, mutta pystyvät hahmottamaan ympäristöään. Heikkonäköisyyteen liittyy usein myös hämäräsokeutta ja häikäistymisherkkyyttä.

Heikkonäköisten keskuudessa ympäristön värien ja kontrastien valinnalla on merkittävä rooli. Kiiltäväpintainen, valoa heijastava, vaaleansininen ratikka ei todennäköisesti erotu lainkaan liikenteestä heikkonäköisen silmin. Tummansininen ratikka taas saattaa sekoittua muuhun julkiseen liikenteeseen. Punainen tai pinkki on Tampereen seudun Näkövammaisten teettämän pikagallupin mukaan parhaiten erottuva värivaihtoehto ratikalle. Se erottuisi katukuvassa sekä rakennuksista, että muusta liikenteestä poikkeavan värinsä vuoksi. Lisäksi kylläinen pinkki väri erottuisi parhaiten kaupungin vilinässä eri vuodenaikoina, myös loppusyksyn harmaudessa.

Pirkanmaalaiset näkövammaistoimijat ovat olleet aktiivisesti mukana suunnittelemassa esteettömämpää raitiovaunuliikennettä Tampereelle. Tamperelainen näkövammaistoimija Annami Poivaara on käynyt Tampereen Vammaisneuvoston kanssa testaamassa Oulussa tulevien ratikkavaunujen esteettömyyttä. ”Tavoitteena oli, että jokainen vaunuun astuja pystyisi löytämään turvallisesti oman matkustuspaikan. Saimme arvioida myös esimerkiksi lattioiden ohjausraitojen toimivuutta, sekä tankojen korkeuksia. Opaskoirallekin löytyi oma paikka ratikassa” Poivaara kertoo matkasta.

Tampereen seudun Näkövammaiset ry:n esteettömyystyöryhmää on kuultu useaan otteeseen ratikan rakennusvaiheessa.  Näkövammaisyhteisö on pyrkinyt vaikuttamaan siihen, että kaupungilla on turvallista kulkea ratikan rakennustyöstä huolimatta. Huolta ovat aiheuttaneet erityisesti väliaikaisesti käytöstä poistetut valo- ja ääniohjatut suojatiet, sekä esimerkiksi Hämeenkadulla säännöllisesti muuttuvat tienylityspaikat.  

Näkövammaisen henkilön voi tunnistaa esimerkiksi valkoisesta kepistä, näkövammaismerkistä tai opaskoirasta.

Lisätiedot: Maija Borén, viestintä- ja koulutusvastaava, Tampereen seudun Näkövammaiset ry, 050 596 9220

Juha Sylberg, esteettömyysasiantuntija, Näkövammaisten Liitto, 050 596 5025


Kaupunkilehti Tamperelainen teki tiedotteen pohjalta aiheesta jutun, joka julkaistiin keskiviikkona 11.7.2018 paperi- ja nettilehdessä. Lue juttu tästä linkistä.